Kärleksdirektören

Anteckningar om kärlek i allmänhet och på nätet i synnerhet.

onsdag, januari 10, 2007

Slå tillbaka med kärlek

Kill them with kindness säger jänkarna. Slå tillbaka med kärlek säger jag. Det är ett underskattat vapen i kampen mot sura, trötta och elaka människor.

När jag var tonåring och var och handlade i en affär så stod tanten i kön bakom mig och först bara tittade surt på mig. Sedan började hon lite subtilt att studsa sin kundvagn mot mina hälsenor. Alltmedan hon fortfarande tittade surt. Jag blev minst sagt arg. Men jag vände mig mot henne, log mitt allra mest strålande leende och sade: "Det verkar som om du har mer bråttom än jag. Du får mer än gärna gå före mig i kön om det kan underlätta."

Som hon rodnade. Och som hon stammade. Och tackade. Och skrapade med foten. Det var otroligt mycket roligare än att inleda en verbal fajt med en surkärring. Dessutom hade jag faktiskt inte särskilt bråttom. Även om jag misstänker att hon inte hade det heller.

Som sagt, slå tillbaka med kärlek. Otroligt mycket roligare.