Kärleksdirektören

Anteckningar om kärlek i allmänhet och på nätet i synnerhet.

onsdag, september 21, 2005

Och vad är en dejt?

I USA är dejting en del av kulturen. Säg den collegefilm som inte innehåller de obligatoriska dejterna. Det är hämta upp vid dörren och bjuda på middag och köra hem igen. Och kanske en kyss på trappen. Jag pratade med mina kollegor i Europa om det där och vi konstaterade att själva upphämtnings- och avlämningsmomentet inte riktigt ingår i den europeiska versionen av dejting. Förutom min tyska kollega som sade att det var ganska vanligt i Tyskland. Skumt. Jag skulle bli mer än måttligt stressad av att han kom och ringde på dörren för att hämta upp mig. Vad ska man göra då? Bjuda på en drink? Mitt i sminket? Tack, men nej tack.

Det känns däremot som om nätdejtingen var det fenomen som definierade dejting i Sverige. Innan vi började nätdejta så dejtade vi ju liksom inte alls. Och vad är då en dejt? Jag skulle vilja definiera det som ett möte mellan två personer i syfte att utröna huruvida man passar ihop för en vidare relation. Sedan använder vi numera ordet i lite vidare bemärkelse. Lunchdejter och fikadejter innehåller inte sällan ingrediensen vän istället för presumtiv partner. Men fortfarande finns det en viss laddning i ordet dejt, lite nervositet, lite förväntningar, lite extravagans. Så ska det vara.