Kärleksdirektören

Anteckningar om kärlek i allmänhet och på nätet i synnerhet.

torsdag, februari 09, 2006

Vem plockar upp rosenbladen?

Happen Mag finns en artikel om vad män tycker är romantiskt som blandar och ger lite grann och kanske är sann för just den specifika mannen men som mest fick mig att tänka på att romantik är svårt att generalisera kring. Att det är så individuellt vad man tycker är romantiskt. Och att filmromantik gör sig bäst kanske just på film.

För vad händer sedan? Jag tänker till exempel på vem som plockar upp de där 30 litrarna rosenblad som är strödda i hela lägenheten. Jag tänker på hur jobbigt det är att släpa omkring på en 10-kilos nallebjörn på ett nöjesfält mitt i sommaren. Jag tänker på hur galet trött man måste bli på jobbet efter att ha druckit champagne till frukost.

Missförstå mig rätt. Jag är romantikens största förespråkare. Men vissa saker gör sig bäst på film. Och vardagsromantik är underskattat. Rosenblad är fint och gulligt och väldigt filmigt och så men en lapp under kudden från en bortrest man än minst lika romantiskt. Favoritchokladen i ICA-kassen. Eller bara rätt ord vid rätt tillfälle till en trött partner.

Det är kärlek.