Kärleksdirektören

Anteckningar om kärlek i allmänhet och på nätet i synnerhet.

onsdag, oktober 25, 2006

Bry sig om eller lägga sig i?

Häromdagen stod jag vid ett övergångsställe när det kom en liten skön kille i fyraårsåldern på cykel. Han stannade bredvid mig på övergångsstället men det var inte en vuxen i släptåg så långt ögat kunde nå. Så jag stod kvar en stund och kikade. Killen stod snällt och väntade. Och kanske två minuter senare så kommer en mamma ett kvarter bort med ett till barn i släptåg och vinkar "han är min".

Jag stannade ju bara för att se till att killen inte klev ut framför en bil men gränsen mellan att bry sig om och lägga sig i är hårfin. Mamman såg lite besvärad ut. Jag kände mig lite dum.

Fast å andra sidan, om man får välja mellan att ingen bryr sig eller att alla lägger sig i så tror jag att man väljer det sistnämnda. Vi borde bry oss lite mer. Det värsta som kan hända är att någon tycker att man lägger sig i.